REGULAMIN PRACY ZARZĄDU
STOWARZYSZENIA RODZIN, OPIEKUNÓW I PRZYJACIÓŁ DZIECI
ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI „MNIEJ WIĘCEJ”
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Regulamin Zarządu Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” zwany dalej Zarządem określa zakres i tryb pracy Zarządu Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej”, tryb podejmowania przez Zarząd uchwał oraz sposób reprezentacji Stowarzyszenia przez Zarząd.
- Zarząd działa na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach, statutu stowarzyszenia, Walnego Zebrania Członków oraz niniejszego Regulaminu Zarządu.
- Zarząd Stowarzyszenia jest organem wykonawczo-reprezentacyjnym, realizującym funkcje kierownicze i zarządzające określone w statucie.
- Siedzibą władz Stowarzyszenia, w tym Zarządu jest miasto Łódź.
§ 2
Zarząd kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia w okresie pomiędzy posiedzeniami Walnego Zgromadzenia Członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
§ 3
- Zarząd wybierany jest przez Walne Zgromadzenie Członków w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów przy obecności, co najmniej 1/3 członków uprawnionych do głosowania.
- Kadencja Zarządu trwa 3 lata i kończy się z chwilą wyboru nowego Zarządu przez Walne Zgromadzenie Członków.
- Zarząd składa się z pięciu osób: prezesa, prezesa ds. merytorycznych, skarbnika-sekretarza oraz dwóch członków.
- Prezesem ds. merytorycznych musi być osoba z przygotowanie pedagogicznym.
- Prezesa, prezesa ds. merytorycznych, skarbnika-sekretarza oraz dwóch członków wybiera Walne Zgromadzenie Członków.
- Mandat członka Zarządu wygasa w razie złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Prezesa Zarządu, utraty członkostwa w Stowarzyszeniu oraz w przypadku odwołania przez Walne Zebranie Członków.
- W razie wygaśnięcia mandatu w trakcie kadencji z jakichkolwiek przyczyn,uzupełnienie składu do dwóch członków Zarządu, może nastąpić w drodze kooptacji na podstawie wniosku Prezesa Zarządu. Kooptacja następuje na podstawie Uchwały Zarządu.
- Członkowie Zarządu pracują społecznie, choć mogą wykonywać inne zadania w Stowarzyszeniu jako jego pracownicy.
§ 4
Zarząd do prowadzenia swoich spraw może zatrudnić pracowników i tworzyć Biuro, którym kieruje Dyrektor.
§ 5
- Do reprezentowania Stowarzyszenia na zewnątrz w sprawach nie wymagających zaciągania zobowiązań majątkowych uprawniony jest jednoosobowo Prezes. W przypadku nieobecności Prezesa, Stowarzyszenie może reprezentować Prezes ds. merytorycznych, bądź inny Członek Zarządu, upoważniony przez Prezesa.
- Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
§ 6
- Zarząd używa pieczęci z określeniem nazwy i siedziby Stowarzyszenia, numeru KRS, NIP i REGON.
- Członkowie pełniący funkcję w Zarządzie posługują się pieczątkami imiennymi.
- Wzory pieczątek używanych przez Zarząd przechowywane są w dokumentach Stowarzyszenia z listą osób, które mogą się nimi posługiwać oraz wzorami stosowanych podpisów.
II ZADANIA ZARZĄDU
§ 7
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- Kierowanie pracami Stowarzyszenia między Walnymi Zebraniami Członków i realizacja celów Stowarzyszenia
- Wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków
- Sporządzanie planów pracy i budżetu
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej”
- Podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia
- Reprezentowanie interesów na zewnątrz
- Występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i innych aktów normatywnych Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” , w tym regulaminów.
- Podejmowanie uchwał i decyzji nie zastrzeżonych dla kompetencji innych władz statutowych Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej”, niezbędnych do prawidłowej statutowej działalności Stowarzyszenia.
- Współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej, oraz innymi organizacjami i instytucjami w sprawach dotyczących działalności statutowej.
- Zwoływanie Walnych Zebrań Członków i przygotowywanie na nie wniosków.
- Składanie sprawozdań z działalności Zarządu na Walnym Zebraniu Członków.
- Opracowywanie rocznego planu ekonomiczno- finansowego i preliminarza budżetowego do uchwalenia przez Walne Zebranie Członków.
- Przyjmowanie w poczet członków i skreślanie z listy członków Stowarzyszenia.
- Zawiadamianie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o zmianach w statucie.
- Informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o składzie Zarządu oraz miejscu zamieszkania jego członków, a także o adresie siedziby Stowarzyszenia najpóźniej w ciągu miesiąca od daty wyboru lub wprowadzenia zmian.
- Udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie dokumentów dotyczących działalności Stowarzyszenia.
- Wykonywanie zaleceń pokontrolnych organu prowadzącego kontrolę.
- Wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie członkostwa honorowego Stowarzyszenia.
- Podejmowanie uchwał o działalności odpłatnej w wybranym obszarze działalności pożytku publicznego.
- Podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania i zwalniania pracowników etatowych oraz warunków ich zatrudniania.
- Ustalenie wzoru deklaracji członkowskich.
- Prowadzenie dokumentacji członkowskiej.
- Przygotowanie do realizacji projektów, które zostaną objęte wnioskiem na dofinansowanie składanym na podstawie odpowiednich przepisów.
- Powoływanie doraźnych zespołów i grup roboczych oraz określenie ich zadań.
§ 8
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” w sprawach członkowskich należy w szczególności:
- Przyjmowanie członków zwyczajnych Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” na zasadach określonych w Statucie
- Przyjmowanie członków wspierających Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” na wniosek ubiegającej się o to osoby fizycznej lub prawnej na zasadach określonych w Statucie
- Przedkładanie na Walne Zebranie Członków wniosków o nadanie członkostwa honorowego.
- Przyjmowanie oświadczeń członków o wystąpieniu ze Stowarzyszenia oraz składanie informacji Walnemu Zebraniu Członków o wykreśleniu z listy członków Stowarzyszenia.
- Skreślanie z listy członków zwyczajnych Stowarzyszenia członków zgodnie z zasadami określonymi w Statucie
- Występowanie do Walnego Zgromadzenia Członków z wnioskami we wszystkich innych sprawach członków Stowarzyszenia
- Zwalnianie, w szczególnej sytuacji losowej, materialnej, członków Stowarzyszenia z obowiązku opłacania składek.
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” w sprawach Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” w szczególności należy:
- Zwoływanie zwyczajnych Walnych Zebrań Członków z własnej inicjatywy co najmniej raz w roku, lub nadzwyczajnych na wniosek Komisji Rewizyjnej bądź 1/3 członków, w terminie i sposobie zawiadamiania określonym w Statucie.
- Zapraszanie gości na Walne Zebranie Członków
- Przygotowanie organizacyjne Walnego Zebrania Członków.
- Przygotowanie niezbędnych materiałów i projektów uchwał, regulaminów,apeli i oświadczeń Walnego Zgromadzenia, a w szczególności w kwestiach:
- zmian w statucie Stowarzyszenia,
- postawienia Stowarzyszenia w stan likwidacji i jego rozwiązania,
- przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia
- wyznaczenia likwidatora Stowarzyszenia i określenia jego zadań i kompetencji,
- opracowania regulaminu pracy Zarządu, który dla swej ważności wymaga kontrasygnaty Walnego Zebrania Członków oraz regulaminu Komisji Rewizyjnej
- ustalania regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia,
- proponowania kandydatów do władz Stowarzyszenia w wyborach uzupełniających
5. Udzielanie wszelkich wyjaśnień w zakresie przedstawionego sprawozdania i prowadzonej działalności.
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” w sprawach finansowych Stowarzyszenia w szczególności należy:
- Pozyskiwanie funduszy na działalność statutową Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej”
- Organizowanie długotrwałych funduszy celowych i zarządzanie nimi,
- Wybór banku do obsługi finansowej
III KOMPETENCJE I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW ZARZĄDU
§ 9
Do obowiązków Prezesa Zarządu Stowarzyszenia należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
- zwoływanie i przewodniczenie obradom Zarządu
- rozstrzyganie w razie równości głosów na posiedzeniach Zarządu przy podejmowaniu decyzji
- określenie zakresu obowiązków poszczególnych członków Zarządu
- kierowanie pracami Zarządu
- wyznaczanie, ocenianie i rozliczanie wykonania zadań przez poszczególnych członków Zarządu
- koordynacja pracy Członków Zarządu
- Współdziałanie z Prezesem ds. merytorycznych i Sekretarzem-skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu i jego realizacji oraz sprawozdawczości
- kierowanie biurem Stowarzyszenia lub określenie zakresu obowiązków dla Dyrektora Biura
- podpisywanie zawieranych umów, porozumień oraz pism i wystąpień w imieniu Stowarzyszenia
- przygotowywanie projektów porządku obrad Walnego Zgromadzenia
- przygotowywanie wniosków i propozycji Uchwał na obrady Walnego Zebrania Członków,
- Podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania i zwalniania pracowników etatowych oraz warunków ich zatrudniania
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Stowarzyszenia,
- podejmowanie wiążących decyzji w sprawach nie cierpiących zwłoki i informowanie o nich Zarząd na najbliższym posiedzeniu
- prowadzenie korespondencji w interesie Stowarzyszenia, podpisywanie Uchwał Zarządu, pism i dokumentów Stowarzyszenia
- informowanie bieżące Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej o zagadnieniach związanych z działalnością Stowarzyszenia,
- udzielanie referencji osobom lub firmom współpracującym ze Stowarzyszeniem.
Do obowiązków Prezesa ds. merytorycznych Zarządu Stowarzyszenia należy:
- kierowanie merytoryczną działalnością Stowarzyszenia
- koordynowanie pracy członków i wolontariuszy Stowarzyszenia i reprezentowanie Stowarzyszenia razem z Prezesem Zarządu lub w czasie jego nieobecności.
- Przygotowywanie materiałów merytorycznych na stronę internetową Stowarzyszenia
- Przygotowywanie analiz, tez, materiałów i opracowań merytorycznych przed wystąpieniami publicznymi, wywiadami i innymi formami kontaktu z mediami,
- Koordynacja przygotowywania programów i projektów edukacyjnych bądź rehabilitacyjnych, oraz wniosków o dotacje celowe
- Opiniowanie i rekomendowanie projektów i zadań włączanych do planu pracy Stowarzyszenia
- Powoływanie zespołów projektowych, organizowanie spotkań ewaluacyjnych oraz koordynacja działań tych zespołów
- Nadzór nad realizowanymi projektami i zadaniami
- Współdziałanie z Prezesem i Sekretarzem-skarbnikiem w zakresie opracowywania projektu budżetu i jego realizacji oraz sprawozdawczości
- Przygotowywanie sprawozdań merytorycznych z pracy Stowarzyszenia i i przedkładanie ich Zarządowi oraz po zaakceptowaniu przez Zarząd – Walnemu Zgromadzeniu Członków
- Organizowanie szkoleń w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych pracowników Stowarzyszenia
- Organizowania szkoleń dla rodziców, nauczycieli, terapeutów będących oraz nie będących członkami Stowarzyszenia
- Opiniowanie pomocy rehabilitacyjnych i terapeutycznych zakupywanych przez Stowarzyszenie
- Opiniowanie kwalifikacji osób ubiegających się o stanowiska etatowe wymagające wykształcenia pedagogicznego.
Do obowiązków Skarbnika-sekretarza Zarządu Stowarzyszenia należy:
- prowadzenie dokumentacji posiedzeń Zarządu
- kontrola zgodności treści i sposobu podejmowania uchwał i postanowień Zarządu ze statutem Stowarzyszenia oraz regulaminem Zarządu
- zabezpieczanie posiedzenia organów Stowarzyszenia ( lub zebrania organizowane z inicjatywy tych organów) pod względem logistycznym ( przygotowanie i uporządkowanie sali, zapewnienie środków audiowizualnych, zawiadomienie członków Stowarzyszenia itp.),
- przyjmowanie wpłat członków z tytułu wpisowego i składek członkowskich oraz innych wpłat wystawiając każdorazowo dowód wpłaty „Kp”, które traktuje jako druki ścisłego zarachowania,
- prowadzenie ewidencji należności i zobowiązań członków z tytułu wpisowego i składek członkowskich oraz innych przychodów Stowarzyszenia.
- prowadzenie bieżącej ewidencji przychodów i wydatków Stowarzyszenia,
- kontrolowanie terminowości opłacania składek i nadzorowanie wykorzystania dotacji celowych dla Stowarzyszenia.
- sporządzanie sprawozdań bieżących i rocznych i przedkładanie ich Zarządowi oraz po zaakceptowaniu przez Zarząd – Walnemu Zebraniu Członków
- Współdziałanie z Prezesem i prezesem ds. merytorycznych w zakresie opracowywania projektu budżetu i jego realizacji oraz sprawozdawczości
- współpraca z biurem rachunkowym lub księgową w kwestii sporządzenia sprawozdań, zeznań podatkowych, bilansu rocznego oraz deklaracji CIT-8,
- redagowanie i wysyłanie wezwania o zapłatę zaległych składek członkowskich i wpisowego,
- realizacja innych zadań wyznaczonych przez prezesa Stowarzyszenia.
Do obowiązków Członka Zarządu należy:
- wspieranie Zarządu Stowarzyszenia w jego działaniach
- wypełnianie obowiązków przydzielonych mu przez Zarząd
Obowiązkiem wszystkich członków Zarządu jest uczestniczenie w zebraniach i pracach Zarządu oraz aktywne tworzenie planów działalności Stowarzyszenia,
uczestniczenie - na zaproszenie Komisji Rewizyjnej - w posiedzeniach Komisji oraz udzielanie potrzebnych wyjaśnień względnie przedstawianie żądanych materiałów i dowodów.
IV ORGANIZACJA PRACY ZARZĄDU
§ 10
- Członkowie Zarządu mają obowiązek uczestniczyć w posiedzeniach i innych pracach Zarządu.
- W razie przeszkód uniemożliwiających uczestnictwo w posiedzeniach Zarządu, członek Zarządu zobowiązany jest do usprawiedliwienia w formie pisemnej swojej nieobecności
§ 11
- Zebrania Zarządu zwołuje Prezes Zarządu Stowarzyszenia
- Prezesa Zarządu w razie nieobecności zastępuje upoważniony Członek Zarządu, któremu w tym czasie przysługują wszystkie uprawnienia Prezesa Zarządu.
- W posiedzeniach Zarządu mogą brać udział inne osoby z głosem doradczy zaproszone przez Prezesa lub na wniosek członków Zarządu. Osoby te nie mają prawa do głosowania.
§ 12
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu lub upoważniony na piśmie przez prezesa członek Zarządu:
- z własnej inicjatywy
- na wniosek Komisji Rewizyjnej
3. Osoba zwołująca posiedzenie Zarządu z wyprzedzeniem co najmniej tygodniowym zawiadamia członków Zarządu i osoby, o których mowa w §11 ust. 3 pisemnie lub telefonicznie albo e-mailem, określając termin, godzinę, miejsce oraz tematykę obrad.
4. Zawiadomieni (zaproszeni) członkowie mają obowiązek osobiście uczestniczyć w posiedzeniu.
5. W przypadku potrzeby niezwłocznego zwołania posiedzenia Zarządu nie musi być zachowany termin , o którym jest mowa w ust.3.
6. Obradom Zarządu przewodniczy prezes lub upoważniony członek Zarządu.
7. Przewodniczący obrad przedstawia porządek obrad. Z wnioskiem o dokonanie zmian w porządku obrad może wystąpić każdy Członek Zarządu. Przyjęcie porządku obrad następuje zwykłą większością głosów.
§ 13
Zarząd rozstrzyga sprawy należące do jego kompetencji w drodze uchwał.
§ 14
- Zarząd głosuje jawnie. Wyniki głosowania odnotowane są w protokole.
- Prezes Zarządu na wniosek członków Zarządu może zarządzić głosowanie tajne
- Uchwały Zarządu zapadają w głosowaniu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy aktualnego składu Zarządu, a w przypadku równości głosów rozstrzyga głos Prezesa.
§ 15
Z posiedzenia Zarządu sporządza się protokół, który zawiera:
- datę posiedzenia
- listę nazwisk członków Zarządu i innych osób obecnych na posiedzeniu Zarząd
- stwierdzenie możliwości podejmowania uchwał
- przyjęcie porządku obrad i protokołu z poprzedniego posiedzenia Zarządu
- zwięzłe streszczenie omawianych spraw i dyskusji
- odnotowanie na uchwałach Zarządu wyników głosowania.
Tekst podjętych uchwał jest załącznikiem do protokołu. Uchwały Zarządu w sprawach bieżących są odnotowywane wyłącznie w protokole.
Protokoły z posiedzeń Zarządu i podjęte uchwały podpisuje Prezes Zarządu i protokolant.
Protokoły z posiedzeń i uchwały Zarządu przechowywane są w Biurze Stowarzyszenia, które prowadzi ich rejestr.
§ 16
- W razie sprzeczności interesów Stowarzyszenia z interesami poszczególnego członka Zarządu, członek ten powinien wstrzymać się od udziału w rozstrzygnięciu takiej sprawy i żądać zaznaczenia tego w protokole.
- W przypadku niezastosowania się członka do wymogu określonego w ust. 1, Zarząd jest zobowiązany dla dobra Stowarzyszenia wyłączyć tego członka od udziału w tej części posiedzenia Zarządu, którego sprawa dotyczy.
- Sprawy konfliktowe winno rozpatrzyć Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
§ 17
- Zarząd do prowadzenia bieżących spraw Stowarzyszenia może stworzyć Biuro Stowarzyszenia, którym kieruje Dyrektor Biura.
- Zarząd zatrudnia Dyrektora Biura.
- Obowiązki Dyrektora Biura określa Prezes Zarządu.
- Dyrektor zatrudnia pracowników Biura Stowarzyszenia
- Zarząd uchwala Regulamin Organizacyjny Biura Stowarzyszenia oraz Regulamin Pracy Biura.
- Zarząd udziela Dyrektorowi Biura pełnomocnictwa ogólnego i finansowego do określonej wysokości oraz prowadzenia spraw bieżących Stowarzyszeniu.
- W zakresie praw i obowiązków wynikających ze stosunku pracy z zatrudnionymi pracownikami Biura Stowarzyszenia mają odpowiednio zastosowanie przepisy Kodeksu Pracy, a obowiązki pracodawcy wykonuje wobec nich Dyrektor Biura.
§ 18
Procedura składania wniosków, skarg i próśb do Zarządu:
- Wnioski, prośby i skargi składane są w formie pisemnej na ręce Zarządu.
- Zarząd winien udzielić w każdym przypadku odpowiedzi pisemnej w ciągu miesiąca od wpłynięcia wniosku, skargi lub prośby.
§ 19
W przypadkach nie uregulowanych w niniejszym regulaminie decyduje Zarząd kierując się postanowieniami Statutu bądź innymi przepisami prawa, a w ostateczności powszechnie obowiązującymi normami zwyczajowymi
V POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 20
- Regulamin Pracy Zarządu Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej” kontrasygnuje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
- Regulamin obowiązuje od dnia przyjęcia go przez Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia Rodzin, Opiekunów i Przyjaciół Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi „Mniej więcej”