Jedną z najważniejszych potrzeb emocjonalnych dziecka jest potrzeba uwagi dorosłych.
-
Najlepsza uwaga to zainteresowanie i pochwała,
-
Na drugim miejscu jest uwaga negatywna - np. za złe zachowanie,
-
Brak uwgi jest nie do zniesienia dla dziecka.
Radzenie sobie z poszukiwaniem uwagi:
-
Chwalenie, by podnieść samoocenę dziecka,
-
Dawanie jesnych poleceń,
-
Ignorowanie negatywnego poszukiwania uwagi.
-
Chwalenie
Chwaląc, by podnieść samoocenę dziecka staramy się stosować następujące zasady:
-
Używamy konkretów: książki na półkach, samochodziki w pudłach, zamiast: wspaniały porządek.
-
Unikamy przysłówków, przymiotników: wspaniale posprzątałeś pokój,
-
Ustalmy cel pochwały, czyli jakie zachowanie chcemy wzmocnić,
-
Konstruujemy pochwałę według schematu: opis tego co widzę + nazwa cechy + nazywanie uczuć: posprzątany pokój, pamiętasz o zasadach, cieszę się.
-
Zakazane słowa:
-
Tym razem dobrze ci poszło.
-
W końcu udało ci się skończyć zadanie.
-
Zrobiłeś to prawie tak dobrze jak kolega.
-
Dzisiaj pościeliłeś łóżko.
-
Tylko/Aż dwa razy w tym tygodniu posprzątałeś pokój.
-
Widzisz, jak chcesz, to potrafisz.
-
O, wreszcie ułożyłeś książki.
-
Mógłbyś tak zawsze pomagać mamusi.
-
Całkiem nieźle to wykonałeś.
-
Świetnie przepisałeś zadanie, ale zobacz, ile w nim błędów.
-
Dobrze wykonałeś swoją pracę, szkoda, że codziennie tak nie pracujesz.
-
Nie gadałeś dziś podczas obiadu.
Dawanie jasnych poleceń
Sześć etapów skutecznego wydawania poleceń:
-
Podejdź do dziecka.
-
Zdobądź jego uwagę (dotknij jego ramienia, nawiąż kontakt wzrokowy, zawołaj po imieniu),
-
Sformułuj jednoznaczne, dwu-, trzywyrazowe polecenie,
-
Poproś dziecko, by powtórzyło polecenie,
-
Gdy dziecko nie pamięta, powtórz polecenie, poproś je ponownie, by je powtórzyło,
-
Dopilnuj jego wykonania.
Ignorowanie negatywnego poszukiwania uwagi
Żeby wyciągnąć dziecko z pułapki negatywnej uwagi trzeba:
-
nagradzać i chwalić, kiedy tylko to możliwe, ułatwiając dziecku zdobycie uwagi pozytywnej,
-
przestać nagradzać dziecko swoją uwagą, gdy zachowuje się nieodpowiednio.
Zabranie uwagi - ignorowanie:
-
ignoruj tylko te zachowania, których celem jest przyciągnięcie twojej uwagi,
-
ignoruj aktywnie (wg. pięciu ważnych zasad),
-
celowo zignoruj niewłasciwe zachowanie, nie komentując i nie patrząc na dziecko,
-
bądź konsekwentny,
-
pamiętaj, że na początku ignorowane zachowanie może ulec eskalacji,
-
przerwij ignorowanie, gdy tylko dziecko zacznie się zachowywać właściwie,
-
natychmiast pochwal dobre zachowanie,
-
nie ignoruj zachowań agresywnych lub destruktywnych.
Pięć ważnych zasad:
-
Milczenie - nie powiedz żadnego słowa, dopóki nie będziesz gotowy,
-
Oczy - odwróć wzrok, nie nawiązuj kontaktu wzrokowego,
-
Reakcja - kiedy jest to możliwe nie reaguj na próby wciągnięcia cię w dyskusję,
-
Uśmiech - wyłącz uśmiech,
-
Zakończenie - zakończ, gdy jesteś gotowy i kiedy uznałeś, że twoje przesłanie dotarło.
Kodeks złości:
Każdy ma prawo się złościć.
Wolno:
-
powiedzieć bez wulgaryzmów, co boli,
-
narysować złość,
-
zgnieść, podrzeć gazetę, wrzucić ją do "pudełka złości",
-
przerwać pracę na 5 minut,
-
"pobić" poduszkę, wykrzyczeć swoją złość w poduszkę.
Nie wolno:
-
nikogo uderzyć, także siebie,
-
niszczyć rzeczy,
-
wszystkich innych sposobów wyrażania złości, które nie są akceptowane.
Za złamanie zasad zostaje zastosowana konsekwencja.
Na podstawie materiałów z warsztatów dla rodziców przeprowadzonych przez panią Anię Klincewicz - Lebiodę (kwiecień 2011)