^Powrót na górę

1% dla Stowarzyszenia

Wszystkim, którzy wsparli nasze Stowarzyszenie swoim 1% podatku bardzo dziękujemy. 

 

Wychowanie

Mechanizmy obronne wytwarzane przez dzieci

Opór, przekora, bunt i negacja.

Niektóre dzieci buntują się przeciw rodzicielskiej władzy, robiąc dokładnie coś przeciwnego, do tego czego chcą ich rodzice.

 

Złość, gniew i wrogość.

Dzieci złości fakt, że rodzice są więksi i mocniejsi oraz że wykorzystują tę przewagę by nimi kierować i ograniczać ich wolność. Uważają to za niesprawiedliwe.

 

Agresja, środki odwetowe i kontratak.

Władza rodzicielska tak często udaremnia potrzeby dziecka, że następuje frustracja, która prowadzi do agresji - jest to pragnienie odwetu, aby komuś (w tym przypadku rodzicom) odpłacić tym samym.

więcej...

Potrzeby emocjonalne dziecka - potrzeba uwagi dorosłych

Jedną z najważniejszych potrzeb emocjonalnych dziecka jest potrzeba uwagi dorosłych.

  • Najlepsza uwaga to zainteresowanie i pochwała,
  • Na drugim miejscu jest uwaga negatywna - np. za złe zachowanie,
  • Brak uwgi jest nie do zniesienia dla dziecka.

Radzenie sobie z poszukiwaniem uwagi:

  • Chwalenie, by podnieść samoocenę dziecka,
  • Dawanie jesnych poleceń,
  • Ignorowanie negatywnego poszukiwania uwagi.

więcej...

Przykazania dla rodziców

  • Nie bij i nie nadużywaj krzyku wobec dziecka. Nie przekona to o słuszności wymagań, ale o fizycznej sile rodziców. A ponadto uczy kłamstwa i ukrywania przewinień ze strachu.
  • Bądź stanowczym w swoich wymaganiach, ale w sposób rozumny. Nie można żądać rzeczy zbyt trudnych i nieprzemyślanych, bo ulegając zdenerwowaniu lub złości, najłatwiej popełnić głupstwo.
  • Postępuj z dzieckiem konsekwentnie. Jeśli kazałeś mu iść spać o 21.00 to tak samo żądaj jutro, pojutrze i zawsze, bo tylko wtedy zrozumie, iż to nie wyraz Twego kaprysu czy humoru, lecz zasada konieczna w życiu rodzinnym.
  • Samymi zakazami nikt dziecka nie wychował. Należy je uzupełnić pożądaną zawsze zabawą lub zajęciem budzącym zainteresowanie, bo inaczej zakaz prowadzi do bezczynności lub ograniczenia działań.
  • Zorganizuj pory dnia, ustalając godziny snu, posiłków, zabaw, nauki i pracy, miejsca na rzeczy i ubrania. Określ prace i obowiązki do samodzielnego wykonania i nie rób raczej wyjątków.

więcej...

Copyright © 2013. SMW  Rights Reserved.